Thursday, December 20, 2007

Cari Duit Di Internet Dengan Adsense Di Blog Anda

Setelah beberapa hari nie saya asyik membebel tentang cara terbaik cari duit di internet, cara daftar adsense dengan cepat dan berkesan, perkara-perkara yang patut kita hindari daripada kita di "ban" oleh Google dan tentang istilah-istilah yang ada di Google Adsense. So hari nie saya nak cakap pasal cara memasukkan kod adsense di blog korang...artikel ni saya buat untuk korang yang pakai blogger/blogspot..saya ni suka pakai blogspot..hehe.

Lagipun saya tulis artikel nie untuk korang yang masih tidak mengetahui cara meletakkan kod Adsense di blogger korang. Dengan meletakkan kod Adsense di blog korang ni, maka bermula episod baru dalam hidup korang untuk mencari duit di internet..hehe.. Emm..membebel lagi.. : ) so kita teruskan dengan tutorial meletakkan kod adsense ni korang ni. Korang ikut langkah-langkah ni ok!

Ada 2 cara untuk meletakkan kod Adsense korang ni di blogger iaitu melalui AdSense atau HTML/Javascript.





Untuk ke bahagian AdSense dan HTML/Javascript ni, korang klik Layout dan kemudian klik Add a Page Element.


1. Cara Pertama: AdSense




Klik AdSense kemudian korang setting AdSense mengikut kesesuaian tema website korang lepas tu jangan lupa klik Save Changes. Mudah kan?


Imej di atas adalah contoh kod AdSense yang korang masukkan. Korang boleh letakkan kod adsense korang ni di tempat yang korang rasa strategik dengan drag kod adsense korang tu. Klik Preview untuk lihat website korang dan klik save kalau korang da puas hati dengan penampilan kod adsense di website korang. So kod adsense korang tu da pun siap! Horreyy..simple kan?

2. Cara Kedua: HTML/Javascript


Login ke akaun Google Adsense korang kemudian klik Adsense Setup kemudian korang pilih format iklan yang korang nak pakai sama ada korang nak guna Adsense for content, search box atau referrals. Di tutorial ni saya andaikan korang pilih Adsense for content. Korang boleh tengok imej tu untuk lebih jelas dan mudah faham arahan yang saya berikan.


Seperti yang korang sedia maklum, Adsense for content ni ada 2 jenis iaitu Ad Unit dan Ad Link. Kedua-dua jenis ads ni korang boleh masukkan di website korang. Untuk tutorial korang boleh pilih ad unit kemudian klik button Continue.


Untuk bahagian ni (lihat imej), korang pilih format yang sesuai dengan tema website korang.


Lepas pilih format iklan adsense, korang dibawa ke bahagian channel di mana saya syorkan korang wat channel untuk iklan adsense korang tu untuk memudahkan korang memantau prestasi iklan adsense korang tu.


Setelah korang buat channel klik button Continue seterusnya klik button Submit and Get Code untuk dapatkan kod tersebut dan copy kod tersebut untuk diletakkan di blog korang.


Pastikan korang da copy kod adsense korang tu dan sekarang korang klik ke Layout (lihat arahah sebelum ni) dan klik Add a Page Element kemudian pilih Add to Blog dibahagian HTML/Javascript. Kemudian paste kod adsense yang korang copy dibahagian yang disediakan. Pastu klik Save Changes.


Seperti sebelum ni, kod adsense yang korang masukkan melalui HTML/Javascript ni juga boleh diletakkan dibahagian yang korang rasa berpotensi untuk korang dapat duit.. : )

Saya harap dengan tutorial yang tak seberapa ni, korang dapat mengetahui cara untuk meletakkan kod adsense di blog blogger anda. Tutorial ni saya tujukan kepada mereka yang tidak biasa menggunakan blog blogger.com dan baru melibatkan diri di planet cari duit di internet nie..hehehe. Bagi yang belum biasa dengan blogger.com ni, korang boleh gunakan cara pertama yang lebih mudah dan cepat. Ok sekian saja untuk hari ini, kalau ada yang tidak faham, korang boleh komen k.



14 comments:

eshark said...

Tips yg clear + bagus. Cuma lebih tertumpu kepada paltform blogger, kalau ada tips utk setting variasi platform lebih hebat. ;)

Tyllonet said...

Thanks Ishak! Saya akan perbaiki untuk masa akan datang. :)

admin said...
This comment has been removed by the author.
admin said...
This comment has been removed by the author.
admin said...

Dah ramai yang berjaya ni pun dah berjaya Cari Duit guna adsense.Tapi hati-hatilah dengan pak cik google sebab suka tutup akaun tanpa notis.Tahu2 kena tutup hantar email tak layan.Sekarang ni dah banyak company offer Cari Duit dengan iklan ads mereka macam bidvertiser,nuffnang dan beberapa lagi.Cuba2 la yang mana offer pay per click paling tinggi.Selamat Cari Duit melalui Pay Per Click.

jombisnes said...

sori bro..tmpang iklan jap..sape2 nak ebook ttg bisnes imternet bleh msuk ke blog ni..
www.memangmasyuk.blogspot.com

Unknown said...

buat yang mau serius terjun ke dunia internet marketer dan bergabung dengan

perusahaan yang terpercaya.

Strong Future International ( S F I ) dapat menunjukkan kepada Anda bagaimana

menciptakan aliran pendapatan tambahan .langsung

saja ke TKP

untuk informasi lebih lanjut

Dion said...

Cik tips cari duit di internet bisa via adsense, berbagi tips supaya blog di appove di adsense la...

Anonymous said...

Pengen banget cari duit di internet..thanks infonya..

Unknown said...

Need facebook "Like" for your facebook page ?


We providing 1000 likes for INR 499/- only
Limited preiod offer.

Contact ID
------------------
Skype : raju.alam
-------------------------
e-mail : grouptechnosys@gmail.com

MObile : 0 91 8293225333

isz said...

aku brminat sgt nk wat blog ni,dulu ad buat tp tergendala...skrg da lupa,ble nk blajar balik pening la...kalau ad kawan2 bley ajar ok gak..

Unknown said...

masih baru ni

Unknown said...

Artikel yang sangat menarik

Saya sendiri seorang trader octafx. octafx memang beda, saya sangat merasakan perbedaannya pada saat masih awal join dengan octafx.

kebetulan saya memanfaatkan akun gratisan octafx, dan alhamdullilah sekarang sudah bisa di wd walalupun dengan perjuangan yang lumayan lama tapi mengasyikkan.. hehehe.

Semoga saja, banyak trader yang lain yang bisa merasakan kepuasan trading dengan octafx seperti saya

Unknown said...

permisi nah sambil santai bisa cari duit disini http://adf.ly/1eXHL9